Juryens Motivation
Denne prismodtager kan ikke påstås at gøre kampagnestrategien mere kompliceret end som så – og det skal forstås positivt: ram de rette mennesker med de rette budskaber, i rette rækkefølge på det rette tidspunkt. Casen er detaljeret og godt beskrevet, har de fleste marketingdimensioner med og dokumenterer effekten af kampagnen på baggrund af en klar problemstilling og tydelige målsætninger.
Læg hertil et underkommunikeret brand, der trods mange produktfordele og høj kundetilfredshed forbliver lavinteresse ca. 40 uger om året for en typisk køber. Ingen fysisk distribution, der kan understøtte potentiel massekommunikation, og et stærkt begrænset budget. Store, internationale konkurrenter med et kontinuerligt kendskab og top-of-mind niveau, der er 18 gange højere end casens eget brand. Det kalder på lettere disruptiv tænkning. Løsningen udfoldes som gennemført håndværk i form af en skræddersyet digital case fra en lille udbyder, hvor den digitale kunderejse eksekveres nærmest til perfektion i et klassisk ”David mod Goliath” marketing-slag. Vi ser beviser på en høj indlæringskurve med fokus på resultater i højere grad end bredere storytelling.
Hvor det strategiske afsæt tager fat i gode gamle marketingdyder, hviler eksekveringen på eksterne analysekilder i form af identifikation af digitale markører. Markørerne definerer bl.a. målgruppens købsintentioner og kobles elegant op på 5 livsbegivenheder som f.eks. familieforøgelse, jobskifte eller huskøb. Således etableres et forspring i forhold til konkurrenterne, når det gælder indsigt og forudsigelser af kundebehov. En effektiv marketingmotor er skabt, og den snurrer ved høje omdrejninger med taktiske budskaber og høje konverteringsrater til følge. Resultaterne vækker respekt. ROI på 9,7:1, skabt af øget synlighed og seerfastholdelse, højere købsintention, ny digital salgskanal, 38% flere billånsansøgninger og en pæn omsætningsstigning, for blot at nævne konkrete resultater. Med den nye kampagnemotor står Diba stærkt rustet til konkurrencen mod de større udbydere, der nu er begyndt at reagere på den lille kollegas digitale sejrstogt.
Lyder det kedeligt? Næh, for juryen finder, at Diba har udvist kløgt og snilde i udviklingen af en målrettet, digital kampagne, der giver høj effekt som kompensation for den lidt regnearks-nørdede tilgang til den kreative udvikling. Tabellen lyver aldrig, og her er Diba rykket så langt frem, at vi med glæde finder en lille guldnål frem til revers’en.
Et stort tillykke til Diba by Sydbank og Robert/Boisen & Like-minded for vinderkampagnen Bedst fra A til Bil.
Juryen