Case

Closed for Maintenance

Closed for Maintenance

Hvordan øger man turismen på Færøerne, samtidig med at forbedre infrastrukturen og befolkningens syn på turisme industrien?

Man lukker for turismen i en weekend og inviterer frivillige til at hjælpe med at vedligeholde destinationen.

Vi opnåede:
– 511 nyhedsartikler
– 3.500 tilmeldte fra 25 forskellige lande
– 10 færdige vedligeholdelsesprojekter
– Forbedret syn på turisme på 15 procentpoint
– 12.000 flere turister
– PR-ROI på 32,774 %

Alt sammen med et marketingspend på 1,2 mio.

Juryens Motivation

Dette er en klar guldvinder, der sætter nye standarder og introducerer et nyt begreb. Her brander man ikke til målgruppen – man brander sammen med målgruppen.

Den kreative løsning bestod i en nedlukning af Færøerne for turister i en hel weekend – hvor der til gengæld var åbent for frivillige ’voluntourists’, der kunne besøge Færøerne for egen regning, og arbejde på at vedligeholde øernes stier, udkigspunkter, skiltning og hegn.

Turisten bidrager ligefrem til at vedligeholder og udvikle, i stedet for at være en belastning – det er fantastisk godt tænk! Flot måde at imødekomme den skepsis der var blandt lokalbefolkningen, især fordi de jo har brug for turismen, og foreningen af de to modsætninger, skadevirkningerne af turisme overfor behovet for turisme, går på fornemmeste vis op i en højere enhed. Niveauet af involvering er samtidig imponerende, fra minister til lokalbefolkning.

Hvordan laver man effektiv og meningsfulde kampagner i en verden, hvor belastninger på kloden giver en folkestemning om, at forbrugersamfundet er gået for langt? Man øger efterspørgslen ved at begrænse udbuddet. Det er her leveret på en raffineret måde, hvor alle vinder i eksekveringen – både naturen, de erhvervsdrivende på Færøerne og turisterne.

Der er tale om en kampagne, som vil blive trendsættende langt udover Danmarks grænser. Hvilket casen da også dokumenterer gennem den flotte internationale presseomtale. Trods et mediebudget på 0 kr., nåede historien ud til 511 nyhedsmedier med en samlet online læserskare på 3,7 mia.

Kampagnens effektivitet understreges af resultaterne. En vækst på 10% i turisme på Færøerne med en deraf følgende anslået meromsætning på 165 mio.kr. En vækst i holdningen blandt færinger om, at ”udviklingen i turismen er godt for det færøske samfund” fra 56% til imponerende 71%, samt ti færdiggjorte byggeprojekter til forbedring af den færøske infrastruktur. Casen tager os velbeskrevet ned gennem definering af udfordringen, fastlæggelse af strategien og eksekveringen af både PR-strategien og til dels eventet.

Det havde været endnu bedre, hvis vi var blevet inviteret indenfor i tilrettelæggelsen af PR-strategien, som jo er et bærende element i casen, men de klart definerede målsætninger og resultaterne taler for sig selv. I juryen deler vi begejstringen om, at kreativitet og effektivitet forenes i en smuk sammensætning af aktivisme og professionel brug af medierne.

Flot klaret og et stort tillykke til Mensch og Visit Færøerne!

Juryen