Case

Happy Meal Readers

Happy Meal Readers

McDonald’s oplevede skærpet konkurrence blandt familierne. Derfor besluttede de at sætte hårdt ind og udkomme med et langvarigt initiativ, som kunne øge tilliden blandt børnefamilierne og vækste Happy Meal salget over 3-årig periode. McDonald’s lancerede Happy Meal Readers med afsæt i indsigten om, at ‘Børn vil gerne læse, hvis forældrene vil’. Initiativet satte læselyst på agendaen og hjalp forældre med at skabe gode læsevaner. Det blev en stor succes og tilliden til brandet steg med 10% point.

Juryens Motivation

Et voksende udvalg af alternativer og den lave tillid blandt børnefamilierne, har presset McDonalds i de sidste mange år.

Men ved at gå ydmygt til denne bekendelse og aktivere indsigterne i barrierer, målgruppen og produkter, viser denne case en vej frem i forhold til de opstillede udfordringer.

Hensigten er meget sympatisk og indholdet er konkret – selvom brandet står med et udfordrende marketingproblem. Juryen kvitterer for en klart beskrevet problemstilling, som uden omsvøb lukker juryen helt ind i maskinrummet.  Aktiveringen af indsigten om børns lyst til at læse – hvis forældrene gider – og valget af Sofie Linde som influencer er godt set, og løsningen er rigtigt flot eksekveret. Kampagnen blev en stor succes og tilliden til brandet steg med 10 procentpoint, ligesom de øvrige skarpt definerede KPI’er for aktiviteten blev klart outperformet.

Fra juryen lyder der et stort tillykke til McDonalds, OMD Danmark og Nord DDB.

 

Juryen