Case

Help a Dane

Help a Dane

For Solkampagnen 2017 var KB & TrygFondens vigtigste målsætning at øge danskernes viden om solbeskyttelse og få dem til at ændre adfærd i solen, når de rejser på solferie.

Men i stedet for at producere en kampagne direkte til danskerne, som vi plejer, vendte vi blikket mod de lokale på feriedestinationerne og bad dem om at hjælpe danskerne.

Det skulle vise sig at være en succesfuld taktik: Danskernes viden om solbeskyttelse blev øget med 42% – og 63% af danskerne tog solrådene til sig.

Juryens Motivation

Denne prismodtager har gjort det godt på en svær og klassisk problemstilling: at få ”familien Danmark” til at ændre faktisk adfærd – hér på et område, som er godt indarbejdet i vores kultur og indgroede vaner – og som i udgangspunktet er lav-involvering – indtil man måske pludselig står med problemet helt tæt inde på livet. Husk selen, brug hjelmen, max. 1 om dagen, 2 gange om ugen, spis 6 om dagen – vi ved det godt, når vi ser det, men ofte bliver dét ved det. Og hvad med de 3 S’er; skygge, solhat og solcreme – får vi gjort noget ved det?

Det er ikke nemt at få danskerne til at ændre adfærd ved at tale direkte til dem. Derfor blev Mikael Berthelsen i denne case sendt til Thailand, Spanien, Grækenland, Italien og Frankrig med en appel om at få de lokale på feriedestinationerne til at hjælpe danskerne med at tænke sig om. Alt sammen baseret på en indsigt om, at tales der om det i Danmark, så er det bare en træls løftet pegefinger, men opfordres man af de lokale til at beskytte sig i solen, så lever man jo bare som de lokale og så er de pludselig eksotisk. Og det virkede faktisk – på trods af tidligere indsatser fik kampagnen danskernes viden om solbeskyttelse til at stige med 42% og hele 63% af danskerne tog solrådene til sig og ændrede faktisk adfærd i solen.

Juryen har i vurderingen af denne case lagt vægt på, at der var opstillet klare målsætninger, som der stringent er fulgt op på. I selve eksekveringen af kampagnen har juryen været imponeret over den løbende tilpasning, som har været nødvendigt, når man sender et skib afsted som man ikke på forhånd kan forudsige den helt præcise retning på. Kreativt var løsningen stærk og det har også krævet en modig kunde, for det kunne potentielt også være endt i ingenting. Men i stedet tjente løsningen 8,2 x mediainvesteringen hjem i earned media og sammen med de dokumenterede adfærdsindringer, må det siges at være effektiv kommunikation.

Så stort tillykke til & Co., Oath, PHD, Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden for kampagnen HELP A DANE.

Juryen