Case

Louis Nielsen – Det lange seje træk

Louis Nielsen – Det lange seje træk

Gennem en indsigtsbaseret mediestrategi, har Louis Nielsen og OMD drevet brandet til et nyt og mere fremtidssikret sted. Markedsandelen er i løbet af de fire år løftet med 34%, hvilket i høj grad skyldes en højere kampagneeffekt, hvor ROI’en blev løftet med 127%. Samtidigt er de to vigtigste brandparametre løftet med hhv. 23% og 19%.
Den positive udvikling er fortsat i 2018, og 2020 målet på 50% i markedsandel synes indenfor rækkevidde.

Juryens Motivation

Hvis man er det prisbillige alternativ, kan der godt være et stykke vej til at blive opfattet som professionel med et stort udvalg af styles fra de øvre hylder. Normalt ville man nok tage turen i den omvendte rækkefølge. Ikke desto mindre er det netop det, Louis Nielsen gennem en vedholdende indsats og et langt sejt træk er lykkedes med.

Med et mål om at øge sin markedsandel til 50% i 2020 stod Louis Nielsen i 2014 over for en svær opgave i et marked, hvor kunderne ofte er meget loyale og de forskellige tilbud fra branchens aktører ikke adskiller sig væsentligt fra hinanden. Samtidig var positionen som prisbilligt alternativ udfordret af konkurrenterne, der også ville have en bid af dén kage! Et grundigt gennemført indsigtsarbejde afdækkede behovet for at repositionere sig, og på den baggrund blev 3 spor lagt ud, så Louis Nielsen kunne vækste både i sit traditionelle segment og i nyt, hvor fokus var på flere parametre end blot pris. Og ”Det lange seje træk” har båret frugt. Resultaterne taler sit tydelige sprog og Louis Nielsen er med en stigning i markedsandel på 34% godt på vej til at indfri sin primære målsætning.

Samtidig er salget og opfattelsen af Louis Nielsen som professionel med styr på styles steget over forventning i perioden. Professionalisme med 23% og style med 19%. Vel at mærke uden at prispositioneringen er blevet kompromitteret – den steg faktisk i perioden med 7%.

Den gennemsnitlige ROI på medieinvesteringen blev i 2017 løftet med hele 127% i forhold til 2014, og medier driver i dag ikke mindre end 59% af salget. Alt i alt et godt og grundigt stykke arbejde, hvor juryen i sin bedømmelse har lagt vægt på netop det forudgående indsigtsarbejde, der gjorde rejsen fra ”pris-brand” til ”kvalitetsbrand” mulig.

Det er en fornøjelse af premiere denne case – stort tillykke til Louis Nielsen og OMD.

Juryen