Case

McDonald’s Vej til Vedvarende Vækst

McDonald’s Vej til Vedvarende Vækst

Dette er historien om en rejse, hvor McDonald’s gennem en langsigtet og systematisk marketingindsats har opbygget danskernes tillid til brandet – og bearbejdet den mistillid som i mange år har været en barriere for at indfri forretningens vækstpotentiale. Indsatsen har bidraget til at McDonald’s efter flere år med flad vækst har slået salgsrekorder fem i år træk. Casen er et opgør med ”short-term-ism” og viser, at netop balancen mellem salgs- og brandaktiviteter er nøglen til vedvarende vækst.

Juryens Motivation

Ved udgangen af 2013 var det blot 19% af danskerne, som svarede, at McDonald’s var et brand, de havde tillid til. En tillid, som havde ligget stabilt på samme lave niveau i knap ti år, og væksten udeblev. I en årrække havde McDonald’s fokuseret på nye promotions og priskommunikation. Fra 2013 blev der derfor iværksat et strategisk skift, hvor der arbejdedes med en balance mellem kortsigtet sales activation og langsigtet brand building. Men det nye og markante marketingskifte for McDonald’s krævede en langsigtet indsats, for at øge brand trust – danskernes tillid til brandet.

Gennem en professionel og målrettet indsats i årene fra 2014 til 2020, og gennem en løbende balancering af prismarkedsføring og brand (re)building, er det lykkedes at skabe en markant vækst i antal besøgende og omsætning, samt løfte anerkendelsen fra forbrugerne til det multinationale brand, som nu fremstår væsentlig mere dansk forankret.

Undervejs har man valgt en modig tilgang, og blandt andet konfronteret fordomme via et meget ligefrem ”fake news”-format på Facebook samtidig med, at man har talt til vores hjerter gennem kampagner som Happy Meal Readers. Casen demonstrerer en teoretisk velunderbygget og veleksekveret, langsigtet indsats, hvor man har gjort brug af en bred pallette. Juryens holdning er, at uanset, at der blev givet en sølvstatuette for kampagnen Happy Meal Readers i 2019, er det relevant at honorere McDonald’s langsigtede investering og indsats fra 2013 til 2020. Både fordi kampagnen som helhed effektivt kommer i mål, men også fordi den langsigtede strategi fortjener selvstændig påskønnelse.

Så er velfortjent og stort tillykke til Nord DDB Cph, OMD Danmark og McDonald’s Danmark!

Juryen