Juryens Motivation
Denne prisvindende kampagne er både nyskabende og solidt eksekveret. Hvordan tilrettelægger man en kampagne, der skal oplyse om et nyt pantsystem, få danskerne til at pante, og øge kendskabet til Dansk Retursystem? Man taler til befolkningens klimabekymring, og retter fokus på et af de mest udskældte materialer: Plastik.
Plastik er Fantastisk er et mønstereksempel på den perfekte strategiske løsning. Med det slagkraftige og overraskende budskab er man simpelthen nødt til at lytte. Valget af Linse Kessler som kampagnens ansigt og influencer er helt genialt. Det giver både kampagnen en folkelig bredde, og rammer samtidig gruppen af ”tvivlere”, som hun har et særligt tag i. Og så giver hun som person kampagnen dét glimt i øjet, som løfter den helt i front. Men også eksekveringen af den kreative idé er imponerende. Robert/Boisen & Like-minded viser her, en effektiv brug af Linses kanaler, segmentering af målgrupper og social stacking.
Men det har især imponeret juryen, hvordan man ved at hacke Facebooks algoritmer med små videoer i kommentarfelterne, har forstærket den organiske effekt, og dermed øget værdien af annoncekronerne. Det sætter nye standarder.
Resultaterne taler deres tydelige sprog, og kampagnens mål blev indfriet. Man har endda søgt at opstille en gennemsigtig model for SROI. Plastik ER fantastisk. Når blot vi panter, og genanvender vores plastflasker. Det er lykkes med en effektiv kampagne at flytte holdninger og adfærd – og nye standarder er sat.
Stort tillykke til Dansk Retursystem og Robert/Boisen & Like-minded med AEA-guld for ”Plastik er Fantastisk”. Casen ER fantastisk.
Juryen