Case

Spritstiv Speeddate

Spritstiv Speeddate

Spritstiv Speeddate er historien om, hvordan vi for samme pris som en fadøl koster i byen fik 78% af en sundhedsskeptisk, ung målgruppe til at reagere og reflektere over deres alkoholforbrug og hele 26% af alle mænd mellem 20 og 25 år til at overveje at drikke mindre – svarende til en effektivitets-ratio på imponerende 16:1 og 25% under benchmark for en australsk kampagne mod binge-drinking, der i 2015 blev belønnet med en Effie for dens effektivitet.

01 01

Juryens Motivation

Kampagnen retter sig mod en af de målgrupper der er absolut sværest at få fat i og med et budskab som målgruppen slet ikke vil lytte eller forholde sig til.

Ingen let opgave at lykkes med det, men gennem en modig og smart tænkt og perfekt eksekveret kreativ idé, fik kampagnen stor opmærksomhed generelt, og vigtigst, en sundhedsskeptisk ung målgruppe i tale.

Vi er nok mange forældre der har forsøgt at få vores børn til at lytte og forstå budskabet uden den store succes, men fik nu, som man kan kalde det, professionel hjælp…

Juryen lagde speciel vægt på, at kampagnen på den korte bane opnåede at få hele 78% af målgruppen til at reflektere over deres alkoholforbrug og, at det er uhensigtsmæssigt at drikke for meget samt 26% af mænd mellem 20 og 25 år til at overveje at drikke mindre – og det til en CPA på ca. prisen for en fadøl!

Det gav en effektivitetsratio på 41:1. Samtidig opnåede kampagnen på kort tid over 7 millioner views og 43.000 interaktioner på Facebook. Det er en fornem start på hvad der langsigtet kan give store samfundsmæssige gevinster.

Nok forkert at sige skål og tillykke, men i hvert fald går årets AEA Grand prix går til Robert/Boisen, PHD, Trygfonden og Kræftens Bekæmpelse for Spritstiv Speeddate.

Juryen