Case

VM Ishockey 2018 – Heroes Welcome

VM Ishockey 2018 – Heroes Welcome

Denne case beskriver hvordan man via en stærk brandplatform og efterfølgende eksekvering, transformerer en kommende sportsevent til et attraktivt sport- og underholdningsbrand. Det er samtidig fortællingen om, hvordan man tager en vintersportsgren meget få danskere kender til, og gør den så interessant, at man ender med at have 520.000 tilskuere 16 dage i maj 2018 – iøvrigt i den varmeste sommer i mands minde.

Juryens Motivation

Slashing, spearing, butt-ending, hooking, kneeing og roughing – det er blot nogle af de mange begreber, man med fordel kan sætte sig ind i, hvis man skal have noget ud af at se ishockey.

Det er der ikke forfærdelig mange, der gør i Danmark – det ville faktisk være en overdrivelse at sige, at der er klemt på lægterne i ishallerne, når de danske spillere skøjter på banen og pucken gives op ved face-off. Så der var et godt stykke vej til succes for det modige event VM Ishockey 2018, der blev afholdt netop i Danmark. Og det skulle ikke bare blive en succes – det skulle også samtidig sikre fraværet af et dundrende underskud, der lå og lurede, hvis ikke det kunne lykkes arrangørerne at trække rigtig mange mennesker ind til isen i løbet af sommeren sidste år.

Med udgangspunkt i grundigt indsigtsarbejde tog VM Ishockey-organisationen sammen med Another udfordringen op og skabte en brandplatform med plads til – og udfyldt af – superheroes.

Målene var klart definerede, og med udgangspunkt i en gennemgående platform fik eventen liv og story. Den blev fornemt eksekveret med en velorkestreret og grundig SoMe-aktivering som omdrejningspunkt, og med en vellykket brug af øvrige kanaler, PR og direkte involvering af fanklubber. Alt sammen versioneret henholdsvist nationalt og internationalt og med en agilitet, så der var plads til justeringer undervejs.Målsætningerne om salg af 300.000 billetter blev indfriet, og endda overgået med hele 17,8%.

Bag resultatet gemmer sig en ROMI på 10,84 og et godt udført stykke marketinghåndværk på en svær – og enestående – opgave.
Juryen er glade for at kunne belønne superheltene med en bronze-AEA. Stort tillykke til IIHF og Another.

Juryen